Start met een ochtendritueel!

Gepubliceerd op 25 augustus 2021 om 13:45

Bewustwording van een haastige ochtend

“De wekker gaat, ik schrik. Ik kijk naar de klok en zie dat ik mij heb verslapen. Haastig ren ik mijn bed uit, spring ik onder de douche en poets ik mijn tanden. Ik kleed mij vlug aan en doe make-up op. “Zo, klaar is kees”. In de haast vergeet ik mijn ontbijt en zit ik op de fiets naar werk. Eenmaal op werk aangekomen voel ik me ellendig, vermoeid en geïrriteerd.”

 

Zo’n gehaaste ochtend was een normaal begin van de dag. Een drama kan ik je vertellen. Sinds maart 2020 verloopt een ochtend voor veel van ons anders dan we gewend zijn. Als je op kantoor werkte, is het opstaan, douchen, aankleden, ontbijten en plaatsnemen aan het bureau thuis tot het einde van de dag. Het stuk fietsen/rijden naar werk is voor veel van ons niet meer zo vanzelfsprekend. Ook voor velen is de baan onzeker of helemaal weggevallen.

 

Hoe verloopt jouw ochtend sinds maart 2020?

Thuiswerken of geen werk, is het nieuwe normaal. Onze dag begint en eindigt op dezelfde plek. Dit kan demotiverend zijn en je hebt weinig energie. Niet echt een fijne houding om elke dag te ervaren als je thuis werkt. Ik had last van demotivatie en wilde graag verandering. Ik mediteerde al een paar maanden af en toe voor het slapen gaan. Ik had gelezen dat dit zou kunnen helpen voor meer innerlijke rust en zelfacceptatie.

Ik merkte dat het mij lukte om afstand te nemen van mijn (onzekere) gedachten en hierdoor gedroeg ik mij ook anders op bepaalde situaties. Dit was lekker voor het slapen gaan, maar het was niet blijvend. Ik vroeg mij ook af: ”Wat gaat het effect zijn als ik elke ochtend/dag mediteer?”. Ik werd mij bewust van de drama ochtend en van hoe mijn gemoedstoestand daardoor werd beïnvloed. Ik was snel geïrriteerd, ik had een slechte concentratie en mijn gedachten hadden de overmacht. Vanaf dat moment begon ik met mediteren in de ochtend. Ik begon met 5 minuten mediteren, omdat het iets te uitdagend was om gelijk all the way te gaan. Mijn lichaam en geest waren gewend om te haasten in de ochtend, dus het was nodig om dit stapje voor stapje toe te passen. Door het op te bouwen, leert je mind steeds beter in het moment te Zijn en zal je niet te hoge verwachtingen hebben van  jezelf. Bij te hoge verwachten word je overspoeld door gedachten en krijg je het gevoel dat je verdrinkt. Het lukt je niet aan deze verwachtingen te voldoen en uiteindelijk ervaar je zelfafwijzing. 

 

Belangrijk om te weten als je van mediteren een dagelijkse gewoonte wilt maken: dit heb je niet binnen 1 dag geleerd. Ik heb na 1 jaar nog steeds moeite met het opstaan en tijd maken. Vergelijk het met fietsen, dat leer je ook niet in 1 dag. Blijf oefenen, ook al ervaar je weerstand en veel onrust in je lichaam en geest. Dit hoort er allemaal bij. Laat het toe en observeer. Neem de tijd en accepteer dat ook dit een leerproces is wat tijd kost (been there, done that 😉).

 

**Ook belangrijk om te weten: Dagelijks heeft een mens gemiddeld 60.000 gedachten, bizar hé! Gedachten zijn er dus altijd. Met mediteren is het dus niet zo dat je stopt met nadenken. Je leert ze gewoon te laten gaan zonder je er mee te identificeren. Ik snap dat dit vreemd klinkt, maar je leert het vanzelf wel begrijpen door te oefenen.

 

Meditation is like a gym in which you develop the powerful mental muscles of calm and insight.”

– Ajahn Brahm

Het toepassen van mediteren in de ochtend vond ik lastig, maar ik wilde doorzetten. Ik had gelezen dat een ochtendritueel enorm helpend was om van mediteren een gewoonte te maken. In dit ritueel geef je aandacht aan het moment, geniet je van het wakker worden en ben je nog even niet bezig ben met wat er allemaal op je to-do-lijstje staat. Bewust met aandacht aanwezig zijn bij elke handeling die je maakt vanaf het moment dat je uit je bed stapt, zonder te haasten. Dat klonk als muziek in de oren, maar ik wist dat dit een moeilijke uitdaging ging worden. Met vallen en opstaan en veel vergeten momenten, leerde ik omgaan met de weerstand en kon ik het omzetten naar motivatie.

 

Ben jij zo iemand die graag wilt mediteren maar je hebt elke keer smoesjes? Nu is het perfecte moment om te beginnen. Als het in je ritme zit, kan je geen leven zonder bedenken. Ik deel dit graag met je, omdat het leven nu meer stilstaat dan normaal. Als je nu begint met oefenen, ga je straks minder gestrest en chaotisch het nieuwe normaal in.

 

Het ochtendritueel

Ik kan best begrijpen dat je nu denkt: “Ja, dat is nog niet zo makkelijk hoor. Ik slaap door de wekker heen, ik ben niet gemotiveerd of ik heb daar helemaal geen tijd voor.”

Vind je het moeilijk om op te staan nu je geen verplichting hebt om op kantoor/locatie te zijn of omdat je geen baan meer hebt? Ben je vaak gedemotiveerd en heb je geen zin in je dag? Dan heb ik een mogelijke oplossing voor jou:

Een (ochtend-)ritueel afgestemd op jouw wensen.

Zijn de vragen beantwoord met een "JA", ga dan eens bij jezelf na waarom je niet gemotiveerd bent of waarom je denkt dat je geen tijd hebt. Ik hoor vaak om mij heen dat ze ook echt willen mediteren, maar er zijn te veel smoesjes.

 

Laat ik dan meteen duidelijk zijn: Het hoeft niet te betekenen dat je wekker staat om 06:00u ’s-ochtends en het hoeft zeker geen verplichting te worden. Doe alleen waar jij behoefte aan hebt. Zie dit als een leuk, nieuw experiment waardoor jij meer zingeving en motivatie krijgt voor de rest van de dag. Het fijnste voordeel aan dit experiment is, dat je het helemaal zélf mag invullen. Er zijn geen regels als jij ze niet maakt.

** Als je 's-ochtends geen tijd hebt, vind dat een ander fijn moment om even de verbinding te voelen met jezelf. Het is echt de moeite waard! 

 

Zonder proberen, kom je nergens!

Deze manier heeft mij doen laten inzien dat een gehaaste ochtend niet efficiënt is. Ik zat niet lekker in mijn vel en absorbeerde alle negativiteit. Het maken van een ochtendritueel heeft mij mediteren, zelfbewustzijn, rust en acceptatie gegeven. Ik leef meer in het moment, heb meer energie en ik behoud dit (meestal) ook de rest van de dag. Ik snap heel goed waar de demotivatie vandaan komt, omdat ik de koningin was/ben in dingen uitstellen. Oefenen doet wonderen en als ik het kan, kan jij het ook 😉

 

Bij vragen of advies kan je mij bereiken via onze Instagram of via onderstaande contactformulier.

Als ik je hebt gemotiveerd met deze blog, dan wens ik je veel succes! 

 

Good luck! Liefs, Cato

 

P.S. Versier je meditatieplek. Koop een lekker kussen en voeg alles toe wat je motiveert om van start te gaan.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.